تا می توانید موز سیاه شده بخورید!


مجله اینترنتی کولاک ، محمد سیمری: موز یکی از میوه های پر خاصیت است که علاوه بر خوشمزه بودن، فواید سلامتی زیادی دارد؛ مخصوصا موزهای سیاه شده! موز مملو از پتاسیم بوده و برای تقویت ماهیچه ها ضروری است. پوست موز در طول مراحل رشد آن تغییر رنگ می دهد و در تمام این مراحل خواص متفاوتی دارا می باشد!

برخی از مردم فکر می کنند اگر موز بماند و بر روی پوست آن لکه های قهوه ای و سیاه ظاهر شود، آن موز دیگر مرغوب نیست و از خرید آن اجتناب می کنند؛ در حالی که در این حالت، موز بیشترین خاصیت ضد سرطانی خود را دارد! جالب است بدانید سیاه شدن موز به ۲ دلیل اتفاق می‌ افتد: علت اول تنفس بالای موز است! یعنی نقطه‌ های سیاه رنگی که روی پوست موز می‏ بینید، ناشی از تنفس موز است که باعث نکروز شدن یا از بین رفتن قسمت‌ های کوچکی از بافت پوست می‏ شود. فاکتور نکروز یکی از مهم‌ ترین پروتئین‌ هایی است که با رشد سلول‌ های سرطانی مبارزه می‌ کند!

علت دوم نیز وجود آنزیمی به نام پلی‏فنول اکسیداز است؛ توجه داشته باشید وقتی موز تحت فشار قرار می‌ گیرد یا ضربه می‌ بیند، این آنزیم در میوه ترشح و باعث سیاه‌ شدن آن می‌ شود! بنابراین وقتی می‌ خواهید موز را از شاخه ‏اش جدا کنید، میوه را نگیرید و فشار ندهید! بلکه آن را در قسمت بالا و از چوبش ببرید.

بر اساس تحقیقات دانشمندان ژاپنی در میان میوه‌ هایی که خاصیت ضد سرطان دارند مانند انگور، سیب، هندوانه، آناناس، گلابی و خرمالو؛ موز خاصیت بیشتری در افزایش گلبول‌ های سفید و قوی کردن سیستم ایمنی بدن و شکست دادن سلول‌ های سرطانی دارد! زیرا میزان ماده تی – ان – اف در موزهای رسیده از میوه‌ های دیگر بیشتر است.

دقت داشته باشید خوردن موز رسیده‌ ای که قسمت‌ هایی از بافت داخل آن لک‌ دار و نرم شده، هیچ اشکالی ندارد و تا زمانی که طعم اصلی موز از بین نرفته باشد، می‌ توان آن را مصرف کرد؛ اما وقتی موز نرم‌ شده، مدت بیشتری بماند، حالت لهیدگی پیدا می‌ کند، دچار تخمیر شده و طعم و مزه ی آن تحت تاثیر قرار می‌ گیرد! در این حالت نبایستی این موز را خورد.

موزها میزان زیادی فیبر دارند، که برای حفظ سلامت بدن مفید است؛ میزان بالای فیبر موجود در موز، بسیار در پروسه هضم غذا موثر است. همچنین به دلیل داشتن پکتین (کربوهیدراتی محلول در آب که در برخی میوه های رسیده وجود دارد و باعث نرم شدن موز هنگام رسیدن آن می‌ شود) موجب درست کار کردن سیستم گوارش می شود.

 

موزهای لکه دار سیاه مملو از پتاسیم هستند که به طرز معجزه آسایی برای سلامت قلب موثر است؛ هر موز در اندازه متوسط حاوی ۹ تا ۱۰ درصد پتاسیم مورد نیاز روزانه است! پتاسیم به تنظیم فشار خون کمک می کند و می تواند در جلوگیری از سکته و حملات قلبی اثر زیادی داشته باشد. علاوه بر آن، می تواند در کنترل قند خون که یکی از دلایل استرس و حالات عصبی است، بسیار کمک کننده باشد. همچنین موز درکاهش سوزش معده، حالت ترش کردن و رفلاکس موثر است. پتاسیم بالای موجود در آن، حالت اسیدی معده را با افزایش سطح PH خون خنثی می کند.

دقت داشته باشید تریپتوفان آمینو اسید موجود در موز است که باعث پالایش ذهن و تقویت روحیه می‌ شود. تحقیقات نشان داده است که این میوه با طریق تغییر تریپتوفان با ترکیب ویتامین‌های B، هورمون شادی سروتونین تولید می‌ کند! در نتیجه با افسردگی مبارزه می‌ کند و حس خوب در فرد ایجاد می‌ کند. همچنین به دلیل غنی بودن موز از ویتامین های گروه B، خوردن موز می تواند بعضی از این احساسات و حالات روحی و عصبی را مهار کند.

لازم است بدانید جهت‌ جلوگیری‌ از سیاه‌ شدن‌ موز، سیب‌ و قارچ، چاره ی کار‌ استفاده‌ از چند قطره‌ لیمو ترش‌ است. کافی‌ است‌ پس‌ از پوست‌ کندن‌ و قاچ‌ کردن‌ این‌ مواد، آن ها را در کاسه‌ ای‌ بریزید و مقدار کمی‌، چیزی در حدود نصف‌ یک‌ لیمو ترش‌ کوچک‌، آب لیموی‌ تازه‌ روی‌ آن‌ بچکانید و ظرف‌ را طوری‌ تکان‌ دهید که‌ آبلیموها به‌ تمام‌ مواد آغشته‌ شوند. حال‌ می‌ توانید با خیال راحت‌ قارچ‌ را با همان‌ رنگ‌ اولیه ی خود در فریزر قرار دهید و با موز و سیب‌ خود نیز سالاد میوه‌ ای‌ درست‌ کنید که‌ ‌سیاه‌ نشود.