شنبه , دسامبر 3 2022

بارم بندی امتحانات نهایی پایه دوازدهم انسانی ۹۹ – ۹۸

بارم بندی درس عربی 3 پایه دوازدهم انسانی  مهارت های زبانی  موضوع (نوبت اول از درس اول و دوم) نمره مهارت واژه شناسی نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی، از جملات متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” (زیر کلمات خط کشیده می شود.) 1 مترادف و متضاد (دو جفت کلمه کنار هم نهاده می شود و دانش آموز فقط تضاد یا ترادف آن ها را مشخص می کند یا شش کلمه پراکنده داده می شود که چهار تا از آن ها متضاد هستند. می توان این سوال را درون متن درک مطلب طراحی کرد و متضاد و مترادف دو کلمه را خواست تا نمره درک مطلب، نیم نمره افزایش یابد.) 0/5 تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم) یا انتخاب گزینه مناسب برای جای خالی یک جمله 0/5 مهارت ترجمه به فارسی ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” 4 ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس (ترجمه لای نفی جنس به صورت “هیچ … نیست” مدنظر است.) 0/5 ترجمه درست جمله های دارای حروف مشبهه بالفعل (یکی از جمله ها از “لَیتَ” است.) 1/5 ترجمه درست یک یا دو جمله دارای قید حالت “حال” در دو شکل آن 1 ترجمه درست یک یا دو جمله دارای اسلوب استثنا یا حصر 0/5 انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (دو جمله) 0/5 تکمیل ترجمه ناقص از متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” (چهار جای خالی) 1 مهارت شناخت و کاربرد قواعد ترجمه دقیق فعل های ماضی ساده، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی بعید، امر، نهی، نفی، مستقبل، مجهول، فعل دارای نون وقایه، معادل های عربی مضارع التزامی و اسلوب شرط داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند خَرَجَ، دَخَلَ، صَبَرَ، کَتَبَ و… که زیر فعل خطی کشیده می شود و دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر، آن ها را ترجمه می کند، مانند: “یا صَدیقَتی، لا تَخرُجی مِن صَفِّکِ”. که در این جمله دو قرینه “یا صَدیقَتی” و “ضمیر ـکِ” به دانش آموز کمک می کند تا بتواند “لا تَخرُجی” را درست ترجمه کند، یا در قالب مصور به صورت ارتباط دادن جملات به تصاویر (هشت مورد) 2 تشخیص و انتخاب فعل ماضی، مضارع، امر و نهی مناسب برای جای خالی در جمله یا تشخیص نوع فعل یا هر سوال ابداعی دیگر که مهارت تشخیص نوع فعل را بسنجد. (چهار مورد) 1 تشخیص لای نفی جنس (چند جمله کوتاه داده می شود و دانش آموز باید لای نفی جنس را از لای نفی و لای نهی و لای جواب تشخیص دهد.) 0/25 تشخیص حروف مشبهه بالفعل (چند جمله کوتاه داده می شود و دانش آموز باید حرف مشبهه بالفعل را از حروف جرّ، استقبال، نفی و سایر حروف تشخیص دهد، یا به هر صورتی که قدرت تشخیص حروف مشبهه بالفعل را بسنجد.) 0/25 تشخیص محل اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند، مانند: “کَتَبَ المُسافِرُ رِسالَهً فی الفُندُقِ”. جملات کاملا حرکت گذاری می شوند. (فاعل، مفعول، مبتدا، خبر، مضافٌ الیه، صفت، جار و مجرور یا مجرور به حرف جر)

دو نوع “حال” هر کدام 0/25، مستثنی 0/25، تشخیص اسلوب حصر 0/25

2 تشخیص اسم فاعل، اسم مفعول، اسم مبالغه، اسم مکان، اسم تفضیل یا ترجمه درست آن ها یا ترکیبی از ترجمه و تشخیص آن ها (در هر حالت این فعل ها داخل جملات کوتاه هستند.) 1/5 مهارت درک و فهم سوال جور کردنی از مفهوم واژگان “وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم” (چهار مورد) یا ارائه شش کلمه که دو تا اضافه است چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود یا پر کردن جاهای خالی با کلمات مناسب (سوال سه گزینه ای) 1 درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سوال حتی الامکان با چهار کلمه پرسشی خوانده شده یا ارائه چهار جمله و تعیین درست یا نادرست بودن آن ها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی مذکور یا طرح سوال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است یا هر شیوه ابتکاری دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد. 1 مهارت های زبانی موضوع (نوبت دوم) نمره مهارت واژه شناسی نوشتن معنای چهار کلمه داخل جمله از عربی به فارسی، از جملات متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” (زیر کلمات خط کشیده می شود.) 1 مترادف و متضاد (دو کلمه داده می شود و دانش آموز فقط تضاد و ترادف را مشخص می کند یا شش کلمه درهم داده می شود و دانش آموز آن ها را کنار هم به صورت مترادف یا متضاد قرار می دهد. 0/5 تشخیص کلمه ناهماهنگ از نظر معنا در میان چهار کلمه یا پیدا کردن گزینه مناسب برای شرح یک کلمه 0/25 نوشتن مفرد یا جمع اسم (در حد جمع های مکسر خوانده شده در کتاب دوازدهم) 0/25 مهارت ترجمه به فارسی ترجمه جملات کتاب از عربی به فارسی در متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” 4 ترجمه درست یک جمله دارای لای نفی جنس (ترجمه لای نفی جنس به صورت “هیچ … نیست” مدنظر است.) 0/5 ترجمه درست جملات دارای حروف مشبهه بالفعل (أَنَّ، کَأَنَّ، لَیتَ و لَعَلَّ) با تکیه بر معنای حروف مشبهه بالفعل 0/5 ترجمه یک جمله دارای مفعول مطلق تاکیدی و یک جمله دارای مفعول مطلق نوعی 1 ترجمه یک جمله دارای قید حالت 0/5 ترجمه درست یک جمله دارای استثنا یا اسلوب حصر 0/5 ترجمه درست یک جمله دارای اسلوب ندا 0/5 انتخاب گزینه درست در ترجمه جمله عربی به فارسی (دو جمله) 0/5 تکمیل ترجمه ناقص از متن، تمرین و بخش “اِعلَموا” (چهار جای خالی) 1 مهارت شناخت و کاربرد قواعد ترجمه دقیق فعال های ماضی ساده، ماضی نقلی، ماضی استمراری، ماضی بعید، امر، نهی، نفی، مستقبل، مجهول، معادل های عربی مضارع های التزامی، اسلوب شرط و فعل دارای نون وقایه داخل جملات ساده و با ریشه های ساده ای مانند خَرَجَ، دَخَلَ، صَبَرَ، کَتَبَ و… که زیر فعل خطی کشیده می شود که دانش آموز با کمک یک قرینه یا بیشتر آن ها را ترجمه می کند، مانند: أنا دَخَلتُ قَریَۀَ جَدّی أَمسِ. در این جمله دو قرینه “أنا” و “ی” در إنّی” و جَدّی” و قید زمان “أَمسِ” به دانش آموز کمک می کند تا بتواند “دخلتُ” را درست ترجمه کند. در صورتی که از فعل های دشواری مانند تَهمِسونَ استفاده شود، لازم است که معنای سوم شخص مفرد آن داده شود، مثال: یا تَلامیذُ، لِمَ تَهمِسونَ فی الصَّفِّ؟ (هَمَسَ: آهسته سخن گفتن) یا در قالب مصور به صورت ارتباط دادن جملات به تصاویر (هشت مورد) یا به صورت تلفیقی از حالت اول و دوم 2 تشخیص محل اعرابی در جملاتی که معنا و ساختاری ساده دارند، مانند “کَتَبَ المُسافِرُ رِسالَهً فی الفُندُقِ” جملات کاملا حرکت گذاری می شوند. (فاعل، مفعول، مبتدا، خبر، مضاف الیه، صفت، جار و مجرور یا مجرور به حرف جر، اسم و خبر افعال ناقصه و حروف مشبهه بالفعل و لای نفی جنس، نائب فاعل، صفت، حال، مستثنی، مفعول مطلق و منادا)

سهم حال، مستثنی، مفعول مطلق و منادا 1/5 نمره از 4 نمره است و تشخیص نوع مفعول مطلق نیز سوال می شود. 0/25 نمره تشخیص اسلوب حصر از استثنا است و 0/5 نمره تحلیل صرفی و اعراب که موکدا باید در قالب سوال دو گزینه ای شبیه کتاب درسی باشد.

4 تشخیص اسم، فاعل، اسم مفعول، اسم مبالغه، اسم مکان، اسم تفضیل یا ترجمه درست آن ها یا ترکیبی از ترجمه و تشخیص آن ها (در هر حالت این اسم ها داخل جملات کوتاه هستند.) 1 مهارت درک و فهم سوال جور کردنی از مفهوم واژگان “وصل کردن کلمات ستون اول به توضیحات ستون دوم” (چهار مورد) یا ارائه شش کلمه که دو تا اضافه است چهار جمله با جای خالی که باید با کلمه مناسب کامل شود یا پر کردن جاهای خالی با کلمات مناسب (سوال سه گزینه ای) 1 درک مطلب (ارائه متن و طراحی چهار سوال حتی الامکان با چهار کلمه پرسشی خوانده شده یا ارائه چهار جمله و تعیین درست یا نادرست بودن آن ها بر اساس مفهوم هر جمله یا بر اساس متن ارائه شده در برگه امتحانی یا ترکیبی از دو حالت پیشنهادی مذکور یا طرح سوال با توجه به تصویر که در این حالت پاسخ کوتاه مطلوب است یا هر شیوه ابتکاری دیگری که بتواند مهارت درک و فهم را بسنجد. 1

منبع این مطلب iranmoshavere.com

اگر اطلاعات و یا تصاویری در این صفحه به اشتباه درج شده در قسمت دیدگاه (پایین صفحه) اعلام کنید تا اصلاح و یا حذف شود

....

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *