درج شناسه کالا بهمنظور فیلترنشدن فروشگاه های اینترنتی الزامی شد
طی جلسهای که با حضور نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و پلتفرمهای فروش اینترنتی برگزار شد، این پلتفرمها ملکف شدند تا شناسهی کالا را روی اجناس نو درج کنند و در غیراینصورت ازطریق محدودیت دسترسی کاربران، تنبیه خواهند شد. در همین راستا اعلام شد که درصورت نداشتن این شناسه، حق فروش کالا برای این فروشگاههای اینترنتی ممنوع میشود و ممکن است فیلترشدن آنها را در پی داشته باشد.
شناسه کالا کدی ۱۳ رقمی است و مجموعه خصوصیات کالا از قبیل جنس، نوع، مدل، نام تجاری شرکت را مشخص میکند؛ شناسهی کالا زبان مشترک و شناسنامه کالا نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت است. جلسهی اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا از اهمیت بالایی برخوردار بود، زیرا دولت که طی سال جدید با محدودیتهای شدید ارزی روبهرو شده، ضرورت نظارت بر واردات کالای خارجی را بیش از قبل در دستور کار قرار داده است.
دیجیکالا بهعنوان بزرگترین فروشگاه خردهفروشی آنلاین کشور که یکی از پلتفرمهای حاضر در جلسه بود، در گفتوگو با زومیت چنین اظهارنظر کرد:
گزارش مربوط به فروش لوازم خانگی قاچاق در دیجیکالا، کذب است و دیجی کالا نخستین فروشگاه در میان تمام فروشگاههای آنلاین و آفلاین کشور است که طرح درج شناسه کالا را اجرا کرد و امکان فروش لوازم خانگی قاچاق را در فروشگاه اینترنتی خود چه در بخش خردهفروشی و چه در بخش مارکت پلیس، ناممکن کرد.
دیجیکالا، همچنین در این مصاحبه از وفور کالای قاچاق در بازارهای آفلاین یا فروشگاههای اینترنتی اعلام نارضایتی کرد و افزود: «سازمان مبارزه با قاچاق کالا باید تصمیمات جدیتری برای این بخش از بازار اتخاذ کند.»
دیجیکالا همچنین عنوان کرد که بسیاری از سایتها در شرایطی که جامعه با معضل کرونا دستوپنجه نرم میکند، از فرصت سوءاستفاده کرده و گرانفروشی را رواج میدهند، درحالی که دیجیکالا از ابتدای شیوع ویروس کرونا سعی در فراهم کردن بستری برای کسبوکارهایی کرده که متحمل ضرر شدهاند و پلتفرم مارکت پلیس دیجیکالا را بدون محدودیت در سراسر کشور دراختیار قرار داده است.
دیجیکالا در پاسخ به سوالات خبرنگار زومیت به این موضوع اشاره کرد که تفاهمنامهای سهجانبه میان دیجی کالا، ستاد مقابله با بیماری کرونا و اتاق اصناف امضا شد و طی همین تفاهم نامه دیجیکالا، امکان فروش کالا با حاشیه سود صفر را برای این کسبوکارها فراهم و همچنین با افتخار اعلام کرد که خانه ۶۰ هزار کسبوکار ایرانی شده است. یکی از سوالاتی که در رابطه با الزامی شدن درج شناسه کالا مطرح میشود این است که آیا این موضوع بهطور کلی تأثیری در کاهش قاچاق در کشور خواهد داشت؟ آیا سازمان مبارزه با قاچاق کالا، تنها با تذکر به فروشگاههای اینترنتی، افزایش کالای قاچاق در بازار آفلاین کشور را هم کنترل خواهد کرد؟
یکی دیگر از حاضران در جلسهی ستاد مبارزه با قاچاق کالا که تمایلی نداشت نامش فاش شود، در گفتوگو با زومیت گفت:
سختگیری های ستاد مبارزه با قاچاق کالا قابل درک است، ولی بیشتر از کسبوکارهایی که در بستر آنلاین و قابل پیگیری، خریدوفروش کالا انجام میدهند، باید روی محدودیت و افزایش فشار در مرزها اقدام کرد تا بازار آفلاین انباشته از کالای قاچاق نباشد.
وی همچنین اضافه کرد که متاسفانه بازار پر از اجناسی است که بهصورت قاچاق به مردم فروخته میشود و چون شناسه کالای لوازم خانگی مانند موبایل منحصربهفرد نیست، درج شناسه کالای جعلی بهراحتی امکانپذیر است. البته که این اتفاق در فضای مجازی هم بهراحتی قابل وقوع است و حتی در بسیاری از موارد قابل پیگیری هم نیست، اما روش برخورد با این مسئله باید فرهنگی و ریشهای باشد و صرفا گرفتن حق فروش کالا از فروشگاههای اینترنتی و فیلترینگ آنها در صورت درج نکردن شناسه، راهحل مقابله با این بحران نیست. باتوجهبه وضعیت بحرانی کشور در روزهای اوج شیوع ویروس کرونا، انتظار میرود که حمایت ارگانها از فروشگاههای اینترنتی بیشتر شود، چرا که بسیاری از مشاغل به واسطه پلتفرمهای اینترنتی فرصت دیده شدن پیدا کردهاند و حرکت اخیر سازمان مبارزه با قاچاق کالا موجب افزایش فشار نهتنها به فروشگاههای بزرگ، بلکه به تمام مشاغل خُردی هم میشود که ازطریق آنها به درآمدزایی رسیدهاند.
نظر شما در این رابطه چیست؟