بهترین فیلم های وسترن مدرن از نگاه سایت فیگار ؛ هفت تیر کشی در غرب وحشی
10 تا از بهترین فیلم های وسترن مدرن را برایتان فهرست کردهایم. از جمله عناوین این لیست میتوانیم به فیلمهایی همچون The Revenant و Unforgiven اشاره کنیم.
Strange Way Of Life فیلمی است که هدف آن احیای ژانر وسترن در دوران مدرن است. پدرو آلمودوار کارگردانی پدرو پاسکال و اتان هاوک را در داستانی نیم ساعته درباره دو تفنگچی که پس از 25 سال دوباره به هم می پیوندند، را بر عهده خواهد داشت.
بهترین فیلم های وسترن مدرن از نگاه سایت فیگار
هفت تیر کشی در غرب وحشی
در این قسمت فهرست عناوین بهترین فیلم های وسترن مدرن از نگاه سایت فیگار را در یک نگاه میتوانید مشاهده کنید:
- Hostiles (2017)
- The Revenant (2015)
- Hell Or High Water (2016)
- Wind River (2017)
- 3:10 To Yuma (2007)
- Dances With Wolves (1990)
- True Grit (2010)
- Tombstone (1993)
- Open Range (2003)
- Unforgiven (1992)

ژانر وسترن که توسط کارگردانان ایتالیایی در دهه 60 ایجاد شد و داستانهای کمهزینهای در مورد غرب وحشی سخت را کارگردانی کردند، به تاریخ آمریکا جذابیت داده است.
ژانر وسترن پس ازز دوران رنسانس با فیلمهایی که بر اساس مفاهیم قدیمی ساخته می شوند اما ایده های جدید را تجربه می کنند، پس از اولین مراحل خود در دهه 60 آثار بسیار خوبی داشته است. فیگار بهترین فیلم های وسترن مدرن منتشر شده پس از سال 1989 را فهرست میکند.
Hostiles (2017)
این فیلم با بازی کریستین بیل، روزاموند پایک و وس استودی، داستان یک افسر بدنام ارتش ایالات متحده را دنبال می کند که وظیفه اسکورت یک فرمانده جنگ شاین و خانواده اش را از طریق قلمرو خطرناک به مونتانا دارد.
تصویری وحشیانه از تعامل بین تمدن در حال رشد آمریکایی و آخرین بقایای جمعیت بومی، Hostiles نشان می دهد که مبارزه برای بقا در سرزمینی بدون هیچ قانونی، نه قانونی و نه اخلاقی، است.
از آنجایی که افسر ارتش و رئیس شاین، که زمانی در جنگ با یکدیگر مواجه شده بودند، خود را در ظلم وحشیانه ای که آنها را احاطه کرده است مدفون می بینند، آنها برای اشتباهات گذشته صلح می کنند. این یک فیلم سخت در مورد وحشی گری غرب در سال های پایانی قرن نوزدهم است.
The Revenant (2015)

Hell Or High Water (2016)

این فیلم محصول سال 2016 دو برادری را دنبال میکند که برای نجات مزرعه خانوادگی خود و دو رنجر تگزاسی که قدمهایشان را دنبال میکنند، به سرقت از بانک میروند.
به نظر میرسید که دوران طلایی وسترنها برای همیشه از بین رفته است و بیشتر فیلمهایی که اخیراً به سبک قدیمی وسترن ساخته شدهاند، محتوای کافی برای جذب مخاطب امروزی را ندارند.
استثناء عجیبی در این مورد وجود داشته است و فیلم نابخشوده کلینت ایستوود یک نمونه عالی از آن است، اما موفقیت این فیلم به دلیل عمق فیلمنامه، بازیگران و کار دوربین بود.
اگرچه نه به سبک قدیمی وسترن، اما شکی وجود ندارد که جهنم یا آب بالا همه آنچه را که تماشاگران سینمای مدرن و بیشتر می خواهند ارائه می دهد.
این فیلم تحسینشده توسط نیک کیو و وارن الیس، شخصیتهایی که به وضوح در نقشهای قانونشکن و کلانترشان مشخص شدهاند، و خشونت خام، بسیاری از جعبههای این ژانر را به تصویر میکشد.
فیلمبرداری استثنایی است، بلافاصله دما را بالا می برد و بیننده را در افراط زندگی در غرب وحشی غوطه ور می کند. بازیگران محدود هستند و به طور کامل بر روی شخصیت های اصلی تمرکز می کنند، اما هر یک از اعضای گروه بازیگران نقش های برنده جوایزی را ارائه می دهند.
در واقع، این فیلم نامزد جوایز متعددی از جمله بهترین فیلم، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلمنامه در گلدن گلوب و اسکار شد.
با این حال، افتخار و قدردانی از زندگی خشن که در وسترن های اسپاگتی دیده می شود، جای خود را به استیصال بدبینانه ای می دهد که حومه های متروک و فقیر تگزاس را فرا می گیرد. فانتزی نجیب و ایده آل وسترن جای خود را به بقایای پست مدرن شکاکانه خود می دهد که در داستان هایی مانند جهنم یا آب بالا رشد می کنند.
Wind River (2017)

در این معمای قتل نئو وسترن، جرمی رنر و الیزابت اولسن در نقش افسر حیات وحش و مامور افبیآی بازی میکنند که در مورد مرگ یک زن 18 ساله بومی در یک منطقه رزرو شده سرخپوستان آمریکایی تحقیق میکند.
رودخانه باد به کارگردانی تیلور شریدان که نویسنده فیلم Hell or High Water نیز بوده است، داستانی تلخ درباره ویرانی است که در سرزمینهای سرد و وحشی مناطق بومی آمریکا وجود دارد.
برخی از ژانرهای وسترن برای فیلم پایه هستند، مانند یک کلانتر (در قالب یک ردیاب بازی) که در حالت بی قانونی به دنبال عدالت است، اما فراتر از آن، ترس و وحشیگری را که زنان بومی آمریکا تجربه کرده اند را بررسی می کند. مطمئناً در هنگام پخش تیتراژ بیننده را تحت تأثیر قرار می دهد.
3:10 To Yuma (2007)

فیلم 3:10 به یوما ساخته جیمز منگولد که از فیلمی به همین نام در سال 1957 اقتباس شده است، دامداری را روایت می کند که دچار خشکسالی شده و تصمیم می گیرد کار تحویل یک قانون شکن بدنام را به قطاری که او را به محاکمه می برد، بر عهده بگیرد.
نقشهای اصلی راسل کرو و کریستین بیل، فیلم را ادای احترامی هیجانانگیز به وسترن کلاسیک، با اکشن شدید و داستانی جذاب و پر از درگیریهای اخلاقی و درگیریهای مسلحانه کرده است. ساخت دو قهرمان داستان و تولید دقیق، نکات اصلی 3:10 To Yuma است که یک وسترن مدرن لذت بخش است که هیجان این ژانر را تداعی می کند.
Dances With Wolves (1990)

این فیلم محصول 1990 با بازی کوین کاستنر در نقش جان جی. دانبار، ستوان ارتش اتحادیه که به دنبال آرامش از خصومت دهه 1860 در آمریکا است، اولین فیلم کارگردانی او نیز هست. طول برش توسعه یافته 236 دقیقه است.
از دیدگاه جان دانبار خسته، تضاد تدریجی و غوطهوری بین خشونت و کثیفی ساکنان و هماهنگی دشتها و ساکنان آن ایجاد میشود. رویکردی متفاوت به این ژانر، پرتره ای عاشقانه از درگیری فلسفی که در مرزهای آمریکا رخ داد و تکامل مردی که در میانه آن گیر کرده است.
True Grit (2010)

اقتباس از رمان چارلز پورتیس در سال 1968 با همین نام، سخاوت واقعی دومین فیلم برادران کوئن در ژانر وسترن است. داستان درباره دختری 14 ساله است که یک قانونگذار مست را برای تعقیب مردی که پدرش را کشته است استخدام می کند.
برادران کوئن پس از زیر پا گذاشتن تمامی قوانین و در عین حال حفظ مهم ترین موضوعات این ژانر در No Country For Old Men، رویکرد رسمی و محترمانه تری نسبت به ژانر در این فیلم اتخاذ کردند. با فیلمبرداری تماشایی از راجر دیکینز افسانهای، بازیهای فوقالعادهای از جف بریجز، مت دیمون و هایلی استاینفلد، و داستانی احساسی درست از روح این ژانر، گریت واقعی ادای احترام به زیبایی وحشی غرب است.
Tombstone (1993)

Tombstone با بازی چهره هایی مانند کرت راسل، وال کیلمر، سام الیوت و بیل پکستون، بر اساس رویارویی بین قانون شکنان و قانونگذاران است که در دهه 1880 آریزونا رخ داد.
این فیلم وحشیانه ترین و کاریزماتیک ترین مردانی را که در آن دوران زندگی می کردند جمع آوری می کند و داستانی را رقم می زند که در آن بی قانونی قانون است و مرزهای بین جنایتکار و کلانتر مبهم است. برخلاف دیگر فیلمهای وسترن، سنگ قبر آشفته و شلخته است، معادل سالنی که بطریها در آن پرواز میکنند، موسیقی با شلیک گلوله دنبال میشود و مستها از پنجره بیرون میروند.
Open Range (2003)

این فیلم محصول سال 2003 به کارگردانی، تهیهکنندگی و بازی کوین کاستنر، یک علاقهمند به دنیای وسترن، بر اساس رمان «مردان محدودهباز» اثر لورن پین ساخته شده است. این فیلم درباره گروهی از گاوداران باز است که با یک دامدار قدرتمند ایرلندی که از هم نوعانشان متنفر است وارد نزاع می شوند.
کابوی های رابرت دووال و کاستنر با خلوت شدن در طبیعت از خشونت شهرها اجتناب می کنند، اما در صورت لزوم به آن روی می آورند. دامدار فاسد از قدرت و نیروی وحشیانه خود استفاده می کند تا کنترل خود را بر شهر حفظ کند و از “چرندگان آزاد” برای نزدیک شدن به زمین های او و سرپیچی از قدرت او متنفر است.
در طول رویارویی خود، گاوچران های محدوده باز به قوانین اخلاقی خود پایبند هستند، در حالی که دشمنان آنها خائنانه از همه ابزارها برای پایان دادن به رقبا استفاده می کنند. محدوده باز، برخورد آزادی شرافتمندانه غرب قدیم است، در برابر حصر فاسد پیشرفت.
Unforgiven (1992)

فیلم Unforgiven به کارگردانی، تهیهکنندگی و بازی کلینت ایستوود، یک قاتل بیرحم را دنبال میکند که تبدیل به یک پدر گوشهنشین و بیوه شده است.
کلینت ایستوود در ۳۱ می ۱۹۳۰ در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا چشم به جهان گشود. پس از علاقه مند شدن به سینما در چند فیلم به ایفای نقش پرداخت.
در سال ۱۹۶۴ بود که نقطه عطف بازیگری او رقم خورد و سرجیو لئونه ایتالیایی مربی ایستوود (که از او به عنوان پدر ژانر وسترن نام میبرند) ایستوود را به عنوان بازیگر نقش اصلی سه گانه دلار خود انتخاب کرد.
به این ترتیب ایستوود طی سه سال به ترتیب در فیلمهای به خاطر یک مشت دلار، به خاطر چند دلار بیشتر و در نهایت خوب بد زشت به عنوان یکی از مهمترین فیلمهای تاریخ ژانر وسترن به ایفای نقش پرداخت.
سپس با فیلم “میستی را برایم پخش کن” اولین تجربه خود در عرصه کارگردانی را پشت سر گذاشت. بعد از آن بود که به کارگردانی روی آورد و در اکثر فیلمهای خود نیز ایفاگر نقش اصلی بود. همچنین او آهنگسازی بسیاری از کارهای خود را نیز انجام داده است.
همین همه کاره بودن ایستوود بود که او را از صف همقطارانش جدا کرد و از او هنرمندی یکتا و خاص ساخت. در سال ۱۹۹۲ بود که پس از ۲ سال وقفه ایستوود نابخشوده را ساخت که به عقیده بسیاری از کارشناسان بهترین اثر او است.
نابخشوده اثری افسانهای است. ایستوود مانند لئونه با سینمای خود اسطوره سازی میکند. در سالهایی که بیشتر کارگردانان سعی میکردند از اسطوره سازی در آثار خود جلوگیری کنند ایستوود دقیقا خلاف جهت شنا میکند و خصوصا در سکانسهای پایانی فیلم با میزانسن خود و جایی که دوربین را قرار میدهد.
دیالوگهای پایانی ویلیام سوار بر اسب سعی میکند بگوید که این مرد قهرمان است اسطوره است. صدها بیگناه را کشته ولی اسطوره است! ما هم باور میکنیم و حتی سر سوزنی از ویلیام بدمان نمیآید.
ویلیام نمونه کامل یک قهرمان آمریکایی است. مردی که با وجود کشتن صدها بی گناه وقتی میفهمد گاوچرانها با ناجوانمردی به زن آسیب زدهاند راهی این سفر میشود و علاوه بر پول پی برقراری عدل است.
Unforgiven از ابتدا به عنوان یک وسترن راه اندازی شده است، اما با ادامه مسیر شخصیت، خطوط سنتی خوب و بد شروع به محو شدن می کنند. ویلیام مانی ایستوود، که توسط گذشته اش تسخیر شده است، نه رستگاری یا یک ماموریت قهرمانانه، بلکه به شکار دو مردی می پردازد که سزاوار مرگشان مشکوک است.
شهری که او به وحشت می اندازد فاسد نیست، و همچنین کلانتر او که فقط می خواهد نظم را حفظ کند، فاسد نیست. اما وقتی کارهایی که انجام داده به او می رسد، مانی شرم و پشیمانی را کنار می گذارد و آنچه را که قبلا بوده در آغوش می گیرد. بهترین فیلم مدرنی که با احتیاط قواعد ژانر را در هم می شکند و در عین حال یک جواهر کلاسیک وسترن باقی می ماند.
دیدن مرحوم ریچارد هریس که با حضور او در نقش پروفسور دامبلدور در دو نسخه ابتدایی سری هری پاتر خاطره داریم نیز در نقش باب انگلیسی شایان توجه است.
نابخشوده شاید موفقترین فیلم ایستوود بود و چهار اسکار در رشتههای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بازیگر مکمل مرد و بهترین تدوین برای فیلم و عوامل آن به ارمغان آورد.
نابخشوده اثری با استانداردها و نگرشی تازه در سبک وسترن است که شاید بخاطر برخی دهنکجیها به فیلمهای بزرگ ژانر وسترن به مذاق بعضی خوش نیاید اما باید به این موضوع توجه داشت که این فیلم کمک شایانی به تولد دوباره این ژانر داشت.
بیشتر بخوانید:
از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های وسترن مدرن سپاسگزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود آگاه کنید. شما میتوانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقالهها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز میتوانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسیهای فیلمهای روز دنیا مراجعه کنید.